Najnoviji propisi
• NN 117/24 Odluka o prodajnim objektima koji obavljaju djelatnost
trgovine na malo za određene proizvode na dan blagdana 1. studenoga 2024.
– Svi sveti – stupa na snagu 11. listopada 2024. godine
• NN 117/24 objavljen je Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine – stupa na snagu
01. studenog 2024.
• NN 109/24 objavljen je Pravilnik o postupku procjene rizika od pranja novca i
financiranja terorizma te načinu provedbe mjera pojednostavljene i pojačane
dubinske analize stranke – stupa na snagu 21. rujna 2024.
• Uputa o primjeni novoga Zakona o računovodstvu – Ministarstvo financija na svojoj
Internet stranici objavilo je Uputu o primjeni novoga Zakona o računovodstvu (Narodne novine br. 85/24.)
• Novi krug porezne reforme – Pravedniji porezni sustav
Ministar financija je predstavio novi krug porezne reforme za 2025. godinu rekavši da izmjene idu u smjeru povećanja
pravednosti poreznog sustava, te se mijenja 6 zakonskih akata:
• Zakon o lokalnim porezima
• Zakon o porezu na dohodak
• Zakon o doprinosima
• Opći porezni zakon
• Zakon o Poreznoj upravi
• Zakon o porezu na dodanu vrijednost
ZOS obrasci na stranim jezicima.
U skladu sa člankom 6. Pravilnika o osposobljavanju i usavršavanju iz zaštite na radu te polaganju
stručnog ispita (Narodne novine br. 142/21.) o provedenom osposobljavanju radnika sastavlja se
zapisnik na obrascu koji je propisan prilogom Pravilnika i čini njegov sastavni dio (Obrazac ZOS),
a kojeg je poslodavac obvezan čuvati i predočiti tijekom provedbe inspekcijskog nadzora od strane Državnog inspektorata.
Na ovom linku možete preuzeti ZOS obrasce na slijedećim stranim jezicima:
Evidencija o radnicima i radnom vremenu radnika od 1. listopada 2024.
Obvezu poslodavca da vodi evidenciju o radnicima koji su kod njega zaposleni propisuje Zakon o radu.
Zakon o radu propisuje i da ta evidencija mora sadržavati podatke o radnicima i o radnom vremenu te
obvezu poslodavca da inspektoru rada na njegov zahtjev dostavi podatke o radnicima i o radnom vremenu.
Na temelju čl. 5., st. 4. Zakona o radu donesen je Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima
zaposlenim kod poslodavca, objavljen je u NN 55/24., stupio je na snagu 1. listopada 2024. godine.
Na temelju novoga Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima zaposlenim kod poslodavca
od 1. listopada 2024. godine određene su slijedeće evidencije:
• evidencija o radnicima,
• evidencija o fizičkim osobama koje kod poslodavca obavljaju poslove na temelju drugih ugovora
ili posebnih propisa i
• evidencija o radnom vremenu radnika.
Mišljenja i odgovori sa stranica Ministarstva rada, mirovinskog
sustava, obitelji i socijalne politike (MRMS)
• Podaci koje poslodavac mora voditi u evidenciji za radnika
• Rokovi čuvanja i obveza brisanja ili uklanjanja
• Čuvanje dokumentacije u tijelima javne vlasti
• Primjena novih rokova čuvanja dokumentacije na ranije zaposlene i one kojima je prestao radni odnos
• Primjena novih pravila na ranije zaposlene (nadopuna podataka) i one koji će tek biti zaposleni
• Prijava na HZMO – rad putem digitalne platforme
• Evidencije o radnicima u školskoj ustanovi
• Evidencija radnog vremena za nastavnike
• Čuvanje analitičke evidencije o plaćama (JOPPD obrazac)
Mišljenja i odgovori sa stranica Ministarstva rada, mirovinskog
sustava, obitelji i socijalne politike (MRMS)
• Čuvanje dokaza – učenici i studenti
• Datum podnošenja prijave i datum početka rada
• Dokumentacija u vezi ostvarivanja prava iz mirovinskog osiguranja
• Evidencija radnog vremena – noćni rad
• Evidentiranje studentske prakse
• Način vođenja i rok čuvanja evidencije radnog vremena
• Opći akt poslodavca – rokovi čuvanja
• Pisani pregled podataka o radniku – forma i način vođenja
• Podaci o početku i završetku rada
• Posebne evidencije o fizičkim osobama
Novi krug porezne reforme – Pravedniji porezni sustav
Predstavljen je novi krug porezne reforme za 2025. godinu, mijenja se 6 zakonskih akata:
• Zakon o lokalnim porezima
• Zakon o porezu na dohodak
• Zakon o doprinosima
• Opći porezni zakon
• Zakon o Poreznoj upravi
• Zakon o porezu na dodanu vrijednost
• Besplatna prezentacija – Pravedniji porezni sustav može se preuzeti ovdje
Novi krug porezne reforme – Pravedniji porezni sustav
Prijedlog izmjena:
• Najmovi – povećanje pragova, ali usko vezano uz indeks turističke razvijenosti. U
najrazvijenijim turističkim destinacijama paušalno oporezivanje se predlaže da bude od
150,00€ – 300,00€ po krevetu. Dugoročni najam smatra se minimalno deset mjeseci.
• Porez na nekretnine – samo na stambene objekte koji nisu u dugoročnom najmu. Ako
se, nakon plaćanja godišnjeg poreza, nekretnina proda, nema se pravo na povrat poreza, ali
će kupac biti oslobođen poreza za tu nekretninu. Minimalni obračun je 0,60€ po m2, a najviša 8,00€ po m2. Podjela prihoda lokalnoj samoupravi 80%, a državi 20%.
• Kratkoročni najam će biti oporezovan porezom na najam i porezom na nekretnine.
• PDV – povećava se prag za ulazak u PDV sa 40.000,00€ na 50.000,00€, te se uvodi obveza
izdavanja računa za kioske.
Novi krug porezne reforme – Pravedniji porezni sustav
Prijedlog izmjena:
• Osobni odbitak i stope poreza – osobni odbitak povećava se sa 560,00€ na 600,00€.
Smanjuje se maksimalna stopa poreza na dohodak. Osnovica za primjenu više stope sa 50.400,00€
godišnje raste na 60.000,00€, odnosno mjesečno sa 4.200,00€ na 5.000,00€ eura.
• Nove stope lokalne jedinice trebaju donijeti do 28.2.2025. Više uplaćeni porez Porezna uprava će izvršiti povratom građanima
• Povratnici u RH biti će oslobođeni plaćanja poreza na dohodak pet godina uz uvjet da su u inozemstvu
boravili minimalno neprekidno dvije godine.
• Ukida se olakšica za zapošljavanje mladih osoba (do 30 godina) za doprinos na plaću – zdravstveno osiguranje. Korisnici trenutno
korištene olakšice imaju pravo koristiti započetu olakšicu do isteka pete godine.
• Olakšica za prvo zaposlenje ostaje za doprinos na plaću – zdravstveno osiguranje .
• Mladima do 25 godine odnosno do 30 godine života ostaje pravo na povrat poreza.
Potpisan novi Kolektivni ugovor za trgovinu
Sindikat trgovine Hrvatske i Udruga trgovine, kao reprezentativni predstavnici sindikata i poslodavaca,
u srijedu, 25. rujna 2024. potpisali su Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine, a kojim se ostvaruje
osnovni standard za rad u djelatnosti i poboljšanje uvjeta rada radi očuvanja radnih mjesta i zaštite djelatnosti te
podizanja konkurentnosti sektora trgovine.
U narodnim novinama objavljen je Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine (NN117/24) koji stupa na snagu
01. studenog 2024. godine.
Posljednji kolektivni ugovor za trgovinu prestao je važiti još 15.07.2013. godine.
Pravilnik o postupku procjene rizika od pranja novca i financiranja terorizma te načinu provedbe mjera
pojednostavljene i pojačane dubinske analize stranke objavljen je u NN br. 109/24., i stupio je na snagu 21. rujna 2024. godine.
Ovim se Pravilnikom propisuju:
- postupak procjene rizika od pranja novca i financiranja terorizma
- čimbenici rizika koje su obveznici dužni razmotriti pri procjeni rizika od pranja
novca financiranja terorizma koji je povezan s pojedinačnim poslovnim odnosom
i povremenom transakcijom i - način provođenja mjera pojednostavljene i pojačane dubinske analize stranke.
Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o postupku procjene rizika od pranja novca i financiranja terorizma
te načinu provođenja mjera pojednostavljene i pojačane dubinske analize stranke (NN br. 106/19). Obveznici su dužni postupak procjene
rizika i način provođenja mjera dubinske analize uskladiti s odredbama ovoga Pravilnika do 1. studenoga 2024. godine.
Uporaba tvrtke
Zakonom o trgovačkim društvima, u članku 21. propisano je da poslovni papir društva i internet stranica moraju sadržavati
određene podatke o društvu.
• Internet stranica mora sadržavati slijedeće podatke:
- Naziv (tvrtku) i adresu sjedišta društva, te oblik društva (d.o.o., d.d., jtd, kd, GUI)
- Kratak opis djelatnosti društva
- Iznos temeljnog kapitala sa naznakom da je uplaćen u cijelosti ili s naznakom
koji dio nije uplaćen - Naziv trgovačkog suda kod kojeg je društvo upisano i broj upisa
- Podaci o novčanim računima društva – tvrtka i sjedište pravnih osoba
kod kojih se vode novčani računi društva, te brojevi računa - Prezimena i najmanje jedno ime članova uprave društva, a kod dioničkog društva i
ime predsjednika nadzornog odbora, - Kod dioničkog društva treba navesti i ukupan broj izdanih dionica
Uporaba tvrtke
• Poslovni papir (memorandum)
Kada društvo uspostavlja poslovni odnos sa strankama ili tek povremeno posluje s pojedinim poslovnim partnerom,
na memorandumu društva trebaju biti istaknuti podaci kao i na internet stranici društva. Kod kontinuirane suradnje
sa drugima, na memorandumu ne moraju biti istaknuti svi navedeni podaci već samo osnovne informacije:
Naziv (tvrtku) i adresu sjedišta društva, te pravni oblik društva. Tada se svi propisani podaci navode samo prilikom
uspostavljanja poslovnog odnosa.
Uz navedene podatke koji moraju biti sadržani u dokumentu društva, Zakon o porezu na dodanu vrijednost propisuje
podatke koje sadržava račun.
Zaključujemo prilikom uspostave poslovnog odnosa, na memorandumu (poslovnom papiru, tj. dopisu, računu, obračunu itd.)
društva trebaju biti navedeni svi podaci navedeni u prvom dijelu teksta. Kod kontinuirane suradnje, navode se samo osnovni podaci.
Uporaba tvrtke
• Članak 21.
(1) Tvrtku i skraćenu tvrtku trgovačko društvo je dužno upotrebljavati u obliku i sadržaju u kojemu je upisana u
trgovačkome registru.
(2) Ako je uz tvrtku ili skraćenu tvrtku u sudski registar upisana i tvrtka ili skraćena tvrtka u prijevodu na strani jezik
i pismo, tvrtku ili skraćenu tvrtku na stranom jeziku i pismu trgovačko društvo može upotrebljavati samo zajedno
s tvrtkom na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(3) Tvrtka ili skraćena tvrtka mora se istaknuti na poslovnim prostorijama trgovačkoga društva.
(4) Na poslovnom papiru trgovca (pismima, računima i dr.) moraju se otisnuti njegova tvrtka, sjedište, sud kod kojega
je upisan u sudski registar i broj pod kojim je to učinjeno, tvrtka i sjedište pravnih osoba kod kojih se vode njegovi računi
i brojevi tih računa. Isto vrijedi i za sadržaj internetske stranice društva.
(5) Na poslovnom papiru i internetskoj stranici društva kapitala moraju se uz podatke iz stavka 4. ovoga članka navesti:
1. iznos temeljnoga kapitala društva s naznakom je li u cijelosti uplaćen, a ako nije, s naznakom koji dio toga kapitala nije uplaćen i
2. ukupan broj izdanih dionica, a izdaje li društvo dionice s nominalnim iznosom ti iznosi ako se radi o poslovnom papiru dioničkog društva,
3. prezimena i najmanje jedno ime članova uprave društva, a kod dioničkog društva članova uprave, odnosno izvršnih direktora i predsjednika
nadzornog odnosno upravnog odbora.
(6) Na poslovnom papiru javnoga trgovačkoga društva i komanditnoga društva moraju se otisnuti i imena svih članova trgovačkoga društva
koji osobno odgovaraju za obveze društva. Na poslovnom papiru gospodarskoga interesnog udruženja mora se navesti i podatak o skupnoj
ovlasti za zastupanje, ako su članovi uprave ovlašteni tako zastupati udruženje.
(7) Na dopisima koje upućuje osobama s kojima se nalazi u poslovnom odnosu ili s kojima je već započeo prijepisku, trgovac može upotrebljavati
poslovni papir na kojemu su otisnuti samo njegova tvrtka ili skraćena tvrtka i sjedište.
(8) Narudžbe se smatraju poslovnim pismom u smislu stavka 4. ovoga članka. Na njih se ne primjenjuju odredbe prethodnoga stavka ovoga članka.
Inventura
Zakonska regulativa kojom se propisuje provedba popisa imovine i obveza (inventure) se odnosi na dva propisa, i to:
Zakon o računovodstvu (NN 85/24) i Opći porezni zakon (NN 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 42/20, 114/22.).
Naime, člankom 14. Zakona o računovodstvu propisano je da je poduzetnik dužan najmanje jednom i to na kraju poslovne godine popisati imovinu i obveze
i s popisanim stanjem uskladiti knjigovodstveno stanje. Također je potrebno napraviti popis imovine i obveza: početkom poslovanja, kod statusnih promjena
i u slučaju stečaja ili likvidacije.
Opći porezni zakon u članku 66. stavak 14. propisuje obvezu popisa imovine i obveza na početku poslovanja, te na kraju svake poslovne godine.
Za poduzetnike koji ne obave inventuru, odnosno koji ne popišu imovinu i obveze propisane su novčane kazne.
Obveza provedbe inventure odnosi se na poduzetnike fizičke osobe (obrtnike dohodaše/dobitaše, te slobodna zanimanja) i pravne osobe
(trgovačka društva, ustanove i zadruge).
Predmet inventure je ukupna imovina i obveze, odnosno ukupna aktiva i obveze, što znači da popisati treba: dugotrajnu nematerijalnu imovinu, dugotrajnu
materijalnu imovinu, dugotrajnu i kratkotrajnu financijsku imovinu, dugotrajna i kratkotrajna potraživanja, zalihe, novac na računima u banci i u blagajni,
te dugoročne i kratkoročne obveze.
Nakon obavljene inventure, potrebno je iste obraditi te proknjižiti inventurne razlike. Kao inventurne razlike mogu se pojaviti viškovi i manjkovi.
Na utvrđeni i evidentirani višak PDV se ne obračunava.
Kada se kao inventurna razlika pojavi manjak, tada odgovorna osoba treba donijeti odluku o utvrđenom manjku, odnosno odluku o tome hoće li se za
utvrđeni manjak teretiti odgovorna osoba ili će se za manjak teretiti pravna osoba odnosno fizička osoba. Kada je riječ o manjkovima, tada je potrebno
utvrditi kada može biti riječi o porezno priznatom trošku s osnove manjka, odnosno kada je riječ o porezno nepriznatom trošku.
POSTUPAK:
• Odluka o inventuri
• Napraviti inventuru
• U slučaju razlika – viškovi su prihod, a manjkovi su trošak do visine utvrđene odlukom HGK , također i manjak nastao djelovanjem više sile za koju postoji očevidnik
nadležnog tijela smatra se priznatim troškom.
➢ U slučaju rashodovanja i uništenja-porezno priznato je: poziv porezne uprave na utvrđivanje otpisa i potvrdom ovlaštenog poduzeća o preuzimanju
i zbrinjavanju otpisane opreme
Računovodstveni standardi (HSFI i MSFI) -financijski izvještaji društva koji se sastavljaju s krajem godine i objavljuju trebaju na istinit i fer način prezentirati imovinu,
obveze, kapital, prihode i rashode društva iz navedenog proizlazi pripremiti i napraviti popis imovine i obveza
Putni nalozi
Fiktivni putni nalozi i troškovi službenih putovanja koji se ne mogu isplatiti neoporezivo – utvrđeno u nadzoru čl. 7. st. 1. t. 12. Zakona o
porezu na dobit
• osnovica poreza na dobit se uvećava za rashode utvrđene u postupku nadzora s pripadajućim
• porezom na dodanu vrijednost,
• porezom na dohodak,
• obveznim doprinosima koji su nastali u svezi skrivenih isplata dobiti te izuzimanja dioničara, članova društva i fizičkih osoba koje obavljaju samostalnu
djelatnost te s njima povezanim osobama
Najčešći prekršaji koje je utvrdio inspektorat u putnom nalogu
• nije navedena kilometraža (kilometar sata na početku puta i na kraju puta)
• nisu priloženi isprave za putne troškove (račun za cestarinu, račun hotela itd.)
• nije naveden naziv prijevoznog sredstva (marka, tip i registarske pločice)
• putni nalog se izdaje na rok dulji od 30 dana
• nije navedena detaljna svrha putovanja, već samo poslovni put
• nepravilno računanje dnevnica.
• izvješće s puta ne postoji ili nije ispravno popunjeno
• putni nalog rađen za više djelatnika.
• putni nalozi izdaju se za putovanja kraća od 30 kilometara.
• ne slijedi se brojčani niz naloga (ne smije se preskočiti broj ili napraviti putni nalog s postojećim brojem).
• „goliʺ putni nalozi – u kojima je djelatnik putovao starom cestom, odsjeo je kod rodbine i slično te nema adekvatnih isprava koje bi
popratile putni nalog
• nema naloga jer se nije ostvarilo pravo na dnevnicu – pogrešno – treba dokaz koje je bilo mjesto rada djelatnika taj dan – za slučaj povrede i
sličnih potreba
Kome se mogu isplatiti neoporezive dnevnice?
• fizičkoj osobi zaposleniku
• fizičkoj osobi izaslanoj na rad u RH i to u svezi s obavljanjem djelatnosti tuzemnog poslodavca
• osobi koja obavlja samostalnu djelatnost (npr. obrtnik) sebi osobno
• fizičkoj osobi koja se nakon završenog školovanja nalazi na obveznom praktičnom radu ili na dobrovoljnoj praksi
• fizičkim osobama – članu ili vanjskom suradniku neprofitne organizacije uz uvjet da nije imala isplate oporezivi drugih dohodaka
tijekom godine.