Skip to content Skip to footer

Najnoviji propisi

Zakon o računovodstvu

Novi Zakon o računovodstvu usklađen je s EU direktivama, te uključuje korporativno izvješćivanje i prava društava. Najznačajnije promjene:

  • Razvrstavanje poduzetnika i grupa poduzetnika te vođenje poslovnih knjiga
  • Obveza izvještavanja o održivosti i njegova provjera
  • Primjenu novih standarda financijskog izvještavanja
  • Uvođenje izvještaja o plaćanjima javnom sektoru
  • Jači nadzor nad primjenom zakona

Razvrstavanje poduzetnika prema novom ZOR-u

Izvještaji o održivosti

Najvažnija novost odnosi na novo izvještavanje o održivosti koje zamjenjuje dosadašnje nefinancijske izvještaje.

Obveznici izrade i objave Izvještaja o održivosti nisu: mikro poduzetnici, mali i srednji poduzetnici čiji vrijednosni papiri nisu uvršteni na burze bio koje države članice EU, podružnice poduzetnika u RH, UCITS fondovi, alternativni investicijski fondovi, obvezni i dobrovoljni mirovinski fondovi te podružnice poduzetnika sa sjedištem u drugoj državi članici ili trećoj zemlji, u RH.

Tko su obveznici izvještavanja o održivosti?Početak izvještavanjaPrva objava o održivosti
Veliki poduzetnici i matična društva velikih grupa prema kriterijima koji su subjekti od javnog interesa i koji na datum bilance prelaze kriterij broj zaposlenih od 500 radnika u prethodnoj poslovnoj godini.1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma2025.
Ostali veliki poduzetnici i matična društva velikih grupa.1. siječnja 2025. ili nakon tog datuma2026.
Mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosni papiri uvršteni na burze bilo koje države članice EU, male i jednostavne kreditne institucije, te za vlastita društva za osiguranje i reosiguranje ako zadovoljavaju kriterije.1. siječnja 2026. ili nakon tog datuma2027.
Poduzetnici iz trećih zemalja (prema utvrđenim kriterijima)1. siječnja 2028. ili nakon tog datuma2029.

Uputa o primjeni novoga Zakona o računovodstvu

Ministarstvo financija na svojoj Internet stranici objavilo je Uputu o primjeni novoga Zakona o računovodstvu (Narodne novine br. 85/24.)…dostupno na linku:

https://mfin.gov.hr/vijesti/uputa-o-primjeni-novoga-zakona-o-racunovodstvu/3732

„Uzevši u obzir činjenicu da je novi Zakon o računovodstvu stupio na snagu nakon proteka skoro sedam mjeseci nakon početka kalendarske 2024. godine te imajući u vidu načelo pravne sigurnosti i razumnih očekivanja adresata da se u 2024. godini nakon stupanja na snagu novoga Zakona o računovodstvu u određenim slučajevima ne mijenja veličina poduzetnika i grupe poduzetnika prvenstveno iz razloga što se obveza primjene određenih standarda financijskog izvještavanja veže uz razvrstavanje poduzetnika po veličini.”

Potvrda o prvom zaposlenju dostupna je elektroničkim putem (e-Usluge HZMO)

Od srpnja 2024. dostupna je nova e-Usluga Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO) kojom se poslovnim korisnicima, poslodavcima pravnim i fizičkim osobama, omogućava podnošenje zahtjeva i izdavanje Potvrde o prvom zaposlenju elektroničkim putem.

Navedena potvrda ima svojstvo dokazivanja statusa osobe koja se prvi put zapošljava prema propisima o obveznim doprinosima.

Potvrda POS 1 – osoba koja se prvi puta zapošljava dužna je osigurati dokaz u obliku potvrde poslodavcu da nije bila evidentirana kao osiguranik u matičnoj evidenciji HZMO-a do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca.

Potvrda POS 2 – osoba koja je već prije ima evidentiran podatak o svojstvu osiguranika u obveznom mirovinskom osiguranju u matičnoj evidenciji HZMO-a, odnosno evidentiran staž osiguranja

Nova e-UslugeHZMO dostupnajenalinku… https://www.mirovinsko.hr/hr/poslovni-korisnici/388

HGK-ESG rating 2024.

Ispunite ESG Upitnik i saznajte svoj ESG rating.

ESG rating HGK – jednostavna platforma za ocjenjivanje aktualnog stanja ESG procesa poduzeća.

Ispunjavanje ESG upitnika na praktičan, intuitivan i sadržajno bogat način provest će vas kroz relevantne i cjelovite aspekte održivosti. Omogućava poduzećima ne samo razumijevanje svojih trenutnih performansi u kontekstu održivosti, već i identifikaciju prilika za poboljšanje.

ESG upitnik se sastoji od općeg seta pitanja i pitanja za pojedine sektore. Upitnik je prilagođen ispunjavanju kako velikim poduzećima, obveznicima izvještavanja o održivosti tako i malim i srednjim kojima je ESG rating alat jednostavnijem pristupu i opstanku u dobavljačkom lancu većih sustava.

Pridružite se novom krugu ocjenjivanja uz ispunjavanje ESG upitnika!

https://esg.hgk.hr/prijava

Izvor: HGK

PDV u digitalnom dobu

Europska Komisija je 8. prosinca 2022. objavila paket zakonodavnih prijedloga o PDV-u u digitalnom dobu, koji je dio Akcijskog plana Komisije iz 2020.

  • Prijedlog Direktive Vijeća o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu pravila o PDV-u za digitalno doba
  • PDV u digitalnom dobu (VAT in the Digital Age – ViDA)
  • Prijedlog mjera modernizacije i učinkovitije funkcioniranje sustava PDV-a – suzbijanje PDV prijevara

Osnovne sadržajne izmjene obuhvaćaju:

  • uvođenje obveze digitalnog izvještavanja o PDV-u i elektroničko izdavanje računa (e-računi) čl. 218. Direktive 2006/112/EZ izmijenio bi se na način da će elektroničko fakturiranje biti standardni sustav za izdavanje računa, što znači da se računi izdaju u strukturiranom elektroničkom formatu.
  • uvođenje PDV-a u digitalno doba i uspostavljanje jednakih uvjeta u turističkom i ugostiteljskom sektoru

Evidencija radnog vremenai druge evidencije o radnicima

Stupanjem na snagu novoga Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima najznačajnija promjena tiče se rokova čuvanja dokumentacije o radnicima. Rokovi trajnog čuvanja zamijenjeni su rokovima određenog trajanja. Promjena dovodi do administrativnog i financijskog rasterećenja poduzetnika.

Osim evidencije o radnicima, poslodavac je dužan voditi i posebnu evidenciju podataka o fizičkim osobama koje kod poslodavca obavljaju poslove na temelju drugih ugovora ili posebnih propisa.

  • osobe koje se kod poslodavca nalaze na stručnom osposobljavanju
  • studenti
  • redoviti učenici – praksa
  • osobe koje kod poslodavca obavljaju rad za opće dobro

Obveza je ove evidencije voditi pisano, ovisno o odluci poslodavca u papirnatom ili u elektroničkom obliku.

PRAVILNIK O SADRŽAJU I NAČINU VOĐENJA EVIDENCIJE O RADNICIMA ZAPOSLENIM KOD POSLODAVCA

Pravilnik stupa na snagu 1. listopada 2024. godine.

Evidencija o radnicima

  • Evidencija o radnicima temeljem Ugovora o radu
  • Evidencija o fizičkim osobama koje na temelju drugih Ugovora izvršavaju poslove za poslodavca
  • Evidencija o radnom vremenu radnika

Poslodavac dužan voditi i evidenciju rada i o radnicima s kojima ima sklopljen Ugovor o radu na izdvojenom mjestu rada ili o radu na daljinu.

U svrhu osiguranja točnosti podataka poslodavac je obvezan zaštititi, pohraniti i čuvati u izvorniku ili u preslici, isprave, dokumente i akte, na temelju kojih u evidenciju unosi, mijenja ili briše podatke o radnicima.

Prestankom radnog odnosa radnika ili druge vrste ugovora, ne prestaje obveza čuvanja: podataka o radniku ili fizičkoj osobi na temelju drugih Ugovora, Evidencije o radnicima, Evidencije radnog vremena. Također, poslodavcu ne prestaje obveza zaštite, pohrane i čuvanja podataka na način i u rokovima određenim novim Pravilnikom.

Rokovi čuvanja podataka o radnicima–izvor: TEB

Vodič o postupku provjere je li radnik pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti

  • Vodič o postupku provjere je li radnik pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti
  • Zakonom o zaštiti na radu (Narodne novine br. 71/14., 118/14., 94/18. i 96/18.) čl. 58., 59. i 60. propisana je zabrana korištenja sredstava ovisnosti te provjera i zabrana provjere je li radnik pod utjecajem sredstava ovisnosti, kao i njegovo privremeno udaljenje s posla.
  • Da bi postupak provjere je li radnik pod utjecajem sredstava ovisnosti bio pravno utemeljen poslodavac je u obvezi donesti interni akt kojim se opisuje provođenje postupka uz pristanak radnika, način provjere, vrsta testa ili aparata, način bilježenja i potvrđivanja rezultata te postupanje u slučaju odbijanja radnika da pristupi provjeri.
  • Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike objavilo je vodič, a može se besplatno preuzeti na poveznici ovdje.
  • https://uznr.mrms.hr/wp-content/uploads/vodic_alkohol.pdf

Obveza zakonske revizije i rok za imenovanje ili odabir revizorskog društva

Članak 41. Zakona o reviziji propisuje da su obveznici zakonske revizije dužni imenovati revizorsko društvo za zakonsku reviziju i sklopiti ugovor o reviziji najkasnije tri mjeseca prije završetka poslovne godine koja prethodi poslovnoj godini čiji su godišnji financijski izvještaji predmet ugovora o reviziji, na način predviđen zakonom kojim se uređuju trgovačka društva.

Obveznicima revizije kojima je poslovna godina jednaka kalendarskoj, 30. rujna 2024. godine krajnji je rok za imenovanje revizorskog društva za zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja 2024. godine.

Obveznicima revizije kojima je poslovna godina jednaka kalendarskoj, 30. rujna 2024. godine krajnji je rok za imenovanje revizorskog društva za zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja 2024. godine.

U članku 20. Zakona o računovodstvu navode se obveznici zakonske revizije.

Obveza ugovaranja zakonske revizije zasniva se na razvrstavanju poduzetnika i na primjeni pokazatelja iz novoga Zakona o računovodstvu.

Leave a comment