Najnoviji propisi
Najnoviji propisi
Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine
Ovim kolektivnim ugovorom uređuju se prava i obveze radnika iz rada i temeljem rada, kao i prava i obveze poslodavaca, sukladno pozitivnim propisima.
Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine (Pročišćeni tekst) objavljen je u Narodnim novinama br. 63/25., stupa na snagu i primjenjuje se od 1. travnja. 2025. godine.
Ugovor se primjenjuje na sve fizičke i pravne osobe (poslodavce) koji se bave trgovinom kao gospodarskom djelatnošću, upisane u sudski i druge registre, razvrstano po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti, za područje:
G Trgovina na veliko i malo; popravak motornih vozila i motocikala
Odjeljci:
G 45 Trgovina na veliko i malo motornim vozilima i motociklima i popravak motornih vozila
G 46 Trgovina na veliko, osim trgovine motornim vozilima i motociklima
G 47 Trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima i motociklima.
Prilikom proširenja, Ugovor će se primjenjivati na sve poslodavce koji obavljaju djelatnosti iz stavka 1. ovog članka,
osim na poslodavce koje obavljaju djelatnosti iz područja G, i to:
Razred 45.20 Održavanje i popravak motornih vozila (ako se obavlja kao glavna djelatnost)
Razred 47.73 Ljekarne
Razred 47.74 Trgovina na malo medicinskim pripravcima i ortopedskim pomagalima u specijaliziranim prodavaonicama – isključivo se odnosi na specijalizirane prodavaonice za promet na malo lijekovima (koje imaju uredno riješen status i ishođenu dozvolu u skladu s važećim propisima)
Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene
• Ovom Odlukom određuje se obvezna objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca i obvezno isticanje dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo, radi praćenja učinaka promjena pojedinih cijena, kako bi potrošači mogli donositi informirane odluke, u svrhu zaštite njihovih ekonomskih prava temu cilju otklanjanja štetnih posljedica na tržištu u pogledu opskrbe potrošača određenim proizvodima u trgovini na malo na području Republike Hrvatske.
• Objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca odnosi se na trgovce iz kategorija supermarket, hipermarket, diskontna prodavaonica te Cash&Carry, sukladno odredbama članka 12. Zakona o iznimnim mjerama kontrole cijena (»Narodne novine«, broj 40/25.).
Plaće prema Kolektivnom ugovoru za graditeljstvo

Plaće prema Kolektivnom ugovoru za graditeljstvo

Plaće prema Kolektivnom ugovoru za graditeljstvo

Plaće prema Kolektivnom ugovoru za graditeljstvo

Novosti u o rodiljnim i roditeljskim potporama od 1. ožujka
Od 1. ožujka 2025. godine korisnicima prava isplaćuju se više naknade.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na roditeljski dopust za šest mjeseci, ako to pravo koristi jedan roditelj, ili osam mjeseci, ako to pravo koriste oba roditelja mogu ostvarivati novčanu do 3.000 €, ovisno o svojoj plaći, umjesto dosadašnjih 995 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na roditeljski dopust, u polovici punog radnog vremena (u dvostrukom trajanju) za prvo i drugo rođeno dijete, ostvaruju novčanu potporu u visini 971 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na rad s polovicom radnog vremena radi pojačane njege
djeteta (do 3. godine), ostvaruju pravo na novčanu naknadu u visini 702 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji ne ispunjavaju zakonom propisani uvjet staža osiguranja – odnosno prethodnog osiguranja, ostvaruju naknadu u visini 702 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelj koji koriste pravo na roditeljski dopust u trajanju od 30 mjeseci – za rođene blizance, treće i svako treće djece (nakon protekla roditeljskog dopusta do 1. godine života djeteta), ostvaruju naknadu u visini 803 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na roditeljski dopust u polovici punog radnog vremena (u dvostrukom trajanju) za rođene blizance, treće i svako sljedeće dijete, ostvaruju naknadu u visini 600 €.
• Zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na njegu djeteta s teškoćama u razvoju do osme godine djetetova života (pola radnog vremena) ostvaruju pravo na potporu u visini 803 €.
Novosti u o rodiljnim i roditeljskim potporama od 1. ožujka
• Potpora za pravo na rodiljnu, do navršenih šest mjeseci života djeteta, i roditeljsku poštedu od rada, do navršene prve godine života djeteta za prvo i drugo rođeno dijete te do treće godine života djeteta za blizance, treće i svako sljedeće dijete, korisnika koji ostvaruje drugi dohodak, roditelja poljoprivrednika i nezaposlenog roditelja te se na istovjetan način propisuje i naknada za slučaj smrti djeteta povećava se na 503 €.
• Potpora za vrijeme korištenja prava na rodiljni dopust ili roditeljski dopust ili rada s polovicom punog radnog vremena ili dopusta za slučaj smrti djeteta osobe na stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa; roditelja njegovatelja i osobe koja pruža njegu i pomoć hrvatskom ratnom vojnom invalidu iz Domovinskog rata (koji po toj osnovi imaju priznat status osiguranika iz obveznoga zdravstvenog i mirovinskog osiguranja) povećava se na 702 €.
Veću naknadu ostvaruju svi budući korisnici navedenih prava, ali i svi korisnici koji su na dan 1. ožujka 2025. zatečeni u korištenju prava. Uvećanu naknadu Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje utvrđuje po službenoj dužnosti, roditelji ne trebaju podnositi zahtjeve kako bi im se isplatila nova (povećana) naknada odnosno potpora.
Jednokratna novčana potpora za novorođeno dijete je povećana na 618 €.
Zahtjev za priznavanje prava na jednokratnu novčanu potporu može se podnijeti u roku od 6 mjeseci od dana rođenja djeteta, odnosno od 30 dana od dana pravomoćnosti rješenja o posvojenju djeteta.
Novosti u o rodiljnim i roditeljskim potporama od 1. ožujka
➢ Očinski dopust
• Produženo je trajanje očinskog dopusta. Zaposleni i samozaposleni očevi od 1. ožujka ostvaruju pravo na plaćeni očinski dopust u trajanju od 20 radnih dana kod rođenja ili posvojenja jednog djeteta, odnosno 30 radnih dana kod rođenja blizanaca ili istovremenog rođenja više djece odnosno posvojenja blizanaca ili posvojenja više djece.
• Od 1. ožujka 2025. godine očevi imaju pravo na 20 radnih dana očinskog dopusta za jedno rođeno dijete, a 30 radnih dana kod blizanaca ili istovremenog rođenja više djece odnosno posvojenja blizanaca ili posvojenja više djece, dok, ukoliko isti započnu koristiti ili iskoristite prije 1. ožujka 2025. godine, trajanje očinskog dopusta ostaje 10 radnih dana za jedno rođeno dijete odnosno 20 dana za rođenje blizanaca ili istovremeno rođenje više djece.
Za vrijeme korištenja očinskog dopusta, očevi ostvaruju pravo na naknadu plaće u punom iznosu osnovice za naknadu plaće, odnosno za vrijeme korištenja ovog prava očevi primaju punu plaću.
Očevi koji namjeravaju koristiti pravo na očinski dopust obvezni su pisanim putem obavijestiti poslodavca o namjeri korištenja toga prava, najmanje 15 dana ranije.
Zahtjevi se podnose Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje, prema mjestu prebivališta ili boravišta.
Elektronički zapis o radnopravnom statusu (ERPS)/e-Radna knjižica
➢ HZMO obavještava da je od 25. ožujka 2025., elektronički zapis o radnopravnom statusu (ERPS), odnosno e-Radna knjižica, dio objedinjenih e-Usluga Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje u sustavu e-Građani i da je dostupan na novoj poveznici ➢ https://e-usluge.mirovinsko.hr/obrasci/#/forms
Ovom jedinstvenom uslugom omogućuje se brže i jednostavnije podnošenje zahtjeva za:
• ostvarivanje prava na starosnu/prijevremenu starosnu mirovinu
• ostvarivanje prava na invalidsku mirovinu
• ostvarivanje prava na privremenu invalidsku mirovinu
• ostvarivanje prava na obiteljsku mirovinu nakon smrti osiguranika
• ostvarivanje prava na obiteljsku mirovinu nakon smrti korisnika mirovine
• ostvarivanje prava na isplatu dijela obiteljske mirovine
• ostvarivanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe
• izmjenu načina isplate nacionalne naknade za starije osobe
• ostvarivanje prava na doplatak za djecu
• izdavanje prenosivog dokumenta A1 – prijava za rad u dvije ili više država EU
• izdavanje prenosivog dokumenta A1 – pomorci.
Dodatno, omogućeno je i izdavanje raznih potvrda iz mirovinskog osiguranja, i to:
• potvrda o stažu i plaći
• obavijest o ostvarenom drugom dohotku
• potvrda o isplaćenom doplatku za djecu
• potvrda o korištenju prava iz mirovinskog osiguranja.
Odjava radnika u dane vikenda – kada nije imao obvezu rada
• Kod odjave radnika u dane vikenda koji mu čine jedinu mjesečnu prijavu, potrebno je obračunati doprinose na najnižu osnovicu – budući da nema ostalih obračuna
• Poslodavac je obvezan obračunati doprinose na propisanu najnižu osnovicu ili njen razmjeri dio ako je isplaćena plaća ili
naknada plaće niža od propisane najniže osnovice, a koji su to slučajevi detaljnije je propisano Zakonom i Pravilnikom o doprinosima. Najniža osnovica za obračun doprinosa u 2025. godini iznosi 683,24 eura.
• Obveza je obračuna i plaćanja doprinosa za sve dane provedene u obveznim osiguranjima kod poslodavca. Stoga, ukoliko poslodavac odjavi radnika početkom mjeseca u dane njihova tjednog odmora (u pravilu, subota ili nedjelja), bez obzira na to što radnici nisu radili, pa poslodavci nisu imali obvezu isplate plaće za te dane, ipak postoji obveza obračuna doprinosa na najnižu osnovicu i za te dane.
• Ako je razdoblje u osiguranju kraće od mjesec dana, iznos najniže osnovice je razmjeran broju dana u osiguranju u odnosu na ukupan broj dana toga mjeseca. Navedeno znači da se razmjerni dio osnovice ne utvrđuje temeljem radnih sati u mjesecu već isključivo temeljem broja dana u mjesecu i to na način: najniža mjesečna osnovica/broj dana u mjesecu za koji se utvrđuje obveza plaćanja doprinosa x broj dana za koji se plaćaju doprinosi na najnižu osnovicu.
• Radnicima odjavljenim u prva dva dana veljače koji su im dani tjednog odmora, pod uvjetom da su bili prijavljeni na puno radno vrijeme, minimalna osnovica za obračun doprinosa utvrditi će se na sljedeći način:
• 683,24 eura / 28 dana = 24,40 eura/dan
• Radniku odjavljenom 1.2.2025. godine osnovica za obračun doprinosa iznosi 24,40 eura, a radniku odjavljenom 2.2.2025. godine 48,80 eura.
• U slučaju rada u nepunom radnom vremenu, iznos najniže mjesečne osnovice razmjeran je broju ugovorenih tjednih sati rada u odnosu na puno radno vrijeme od 40 sati tjedno, odnosno u odnosu na tjedni broj sati rada poslodavca čije je tjedno radno vrijeme kraće od 40 sati.
Dostavljanje isprava o isplaćenim primicima
• Isplatna lista je važan dokument koji osigurava transparentnost u vezi s primanjima i ključan je dokaz pri ostvarivanju prava iz radnog odnosa, poput godišnjeg odmora, bolovanja i mirovine.
• Od 1. srpnja 2023. na snazi je Pravilnik o sadržaju obračuna plaće, naknade plaće, otpremnine i naknade za neiskorišteni godišnji odmor (NN, br. 68/23) kojim je uređen obvezan sadržaj obračunskih isprava propisanih čl. 93. Zakona o radu.
• Poslodavac je dužan radniku dostaviti obračun isplaćenog iznosa u roku od petnaest dana od isplate plaće, naknade plaće, otpremnine za prestanak radnog odnosa i naknade za neiskorišteni godišnji odmor.
• Svrha obračuna plaće i ostalih primitaka je omogućiti radniku da provjeri jesu li ispoštovana njegova prava prema zakonu, kolektivnom ugovoru, pravilniku o radu ili ugovoru o radu.
• Način dostave obračuna uređuje se propisima, kolektivnim ugovorom, sporazumom između radničkog vijeća i poslodavca ili pravilnikom o radu. Ako ti akti ne predviđaju drukčije, isprave o isplaćenim primicima moraju se radniku dostaviti u pismenom ili elektroničkom obliku.
• Izmijenjeni Zakon o radu, koji je stupio na snagu 1. siječnja 2023., predviđa mogućnost dostavljanja potvrda, isprava, akata i drugih pismena radniku u elektroničkom obliku.
• Neovisno o načinu dostavljanja isprava o isplaćenim primicima, poslodavac mora imati dokaz o uručenju isprave radniku, što nadzire inspekcija rada. Dokaz je obično potpis radnika ili druge osobe koja u njegovo ime potvrđuje primitak obračuna. Ako se obračun dostavlja elektronički ili putem dostavne pošte, poslodavac također mora imati dokaz da je isprava uručena radniku
Članarina Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) za 2025. godinu
Prema Odluci o financiranju Hrvatske gospodarske komore (Narodne novine 6/25.) koja je na snazi od 1. siječnja 2025. godine članice Komore plaćaju članarinu ovisno o skupini u koju se razvrstavaju prema sljedećim kriterijima:
1. Prvu skupinu čine članice koje ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
• Ukupna aktiva 995.421,06 €,
• Ukupni prihodi 1.990.842,13 € i
• Broj zaposlenih 50.
2. Drugu skupinu čine članice koje prelaze dva od tri kriterija za prvu skupinu, ali nikad ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
• Ukupna aktiva 3.981.684,25 €,
• Ukupni prihodi 7.963.368,50 € i
• Broj zaposlenih 250.
3. Treću skupinu čine članice koje prelaze dva od tri kriterija za drugu skupinu.
Članice iz prve skupine članarinu plaćaju dobrovoljno na temelju Izjave, u razdoblju od najmanje 12 mjeseci od davanja Izjave.
Nakon proteka razdoblja od 12 mjeseci, članice iz prve skupine nastavljaju plaćati članarinu do opoziva.
Visina mjesečne članarine iznosi za:
1. Prvu skupinu 20,00 €,
2. Drugu skupinu 143,74 €,
3. Treću skupinu 527,31 €.
Naknada za korištenje općekorisnih funkcija šuma (OKFŠ)
Pravne i fizičke osobe koje su obveznici poreza na dobit te fizičke osobe koje su obveznici poreza na dohodak, a u Republici Hrvatskoj obavljaju registriranu djelatnost i ostvaruju ukupni godišnji prihod ili primitak veći od 995.421,06 € plaćaju naknadu za korištenje općekorisnih funkcija šuma.
Obveznici plaćanja naknade za korištenje općekorisnih funkcija šuma nemaju obvezu sastavljati i predavati obračun naknade, obračun i zaduženje obavlja Ministarstvo poljoprivrede na temelju podataka iz godišnjih financijskih izvještaja.
• naknada se plaća u visini od 0,015% od ukupnog prihoda ili ukupnog primitka
• u državni proračun tromjesečno HR1210010051863000160, model HR68, poziv na broj 5126 – OIB uplatitelja
Akontacija naknade se plaća tromjesečno u visini obračuna za prethodnu godinu:
1. za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka, u roku do 30. travnja;
2. za razdoblje od 1. travnja do 30. lipnja, u roku do 30. lipnja;
3. za razdoblje od 1. srpnja do 30. rujna, u roku do 30. rujna;
4. za razdoblje od 1. listopada do 31. prosinca, u roku do 31. prosinca
Za obračun naknade kada je poslovna godina različita od kalendarske, rokovi se računaju prema odnosnoj poslovnoj godini.
Porez na nekretnine – prijava podataka bitnih za oporezivanje
Na stranicama Porezne uprave objavljeni su tekstovi koji se odnose na prijavu podataka bitnih za oporezivanje porezom na nekretnine i pregled slučajeva u kojima je potrebno te podatke i prijaviti.
Porez na nekretnine – prijava podataka bitnih za oporezivanje
Pregled slučajeva primjene poreza na nekretnine
Prijavu podataka bitnih za oporezivanje nisu dužni podnijeti građani za nekretnine za koje se plaća komunalna naknada (za koju ima prijavljeno prebivalište, boravište…) i za nekretnine koje se iznajmljuju na temelju ugovora o najmu ili zakupu. Radi lakšeg prepoznavanja slučajeva u kojima je potrebno prijaviti podatke bitne za oporezivanje porezom na nekretnine Porezna uprava objavila je:
• ZAHTJEV ZA DOSTAVU PODATAKA U SVRHU PRIJAVE/OSLOBOĐENJA POREZA NA NEKRETNINE GRAĐANI
• ZAHTJEV ZA DOSTAVU PODATAKA U SVRHU PRIJAVE/OSLOBOĐENJA POREZA NA NEKRETNINE PODUZETNICI
Povrat poreza pri kupnji prve stambene nekretnine – potpora za mlade
Kako bi se zaustavilo iseljavanja mladih osoba i utjecalo na demografska pitanja, Nacionalnim planom stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine predviđene su različite mjere kojima se to namjerava postići.
Koje uvjete moram zadovoljiti kako bih ostvario povrat poreza kod kupnje stana ili obiteljske kuće?
• biti državljanin RH
• imati sklopljen ugovor o kupoprodaji nekretnine nakon 1. siječnja 2025.
• biti mlađi od 45 godina u trenutku podnošenja zahtjeva
• imati prijavljeno prebivalište na adresi nekretnine za koju tražite povrat i boraviti u njoj (i članovi uže obitelji koje navodite u zahtjevu) • imati potvrdu da ste platili porez na promet nekretninama ili račun na kojem je iskazan PDV, a koji je izdan nakon 1. siječnja 2025.
Koje uvjete moram zadovoljiti kako bih ostvario povrat poreza kod gradnje obiteljske kuće?
• biti državljanin RH
• biti mlađi od 45 godina u trenutku podnošenja zahtjeva
• imati prijavljeno prebivalište na adresi obiteljske kuće za koju tražite povrat i boraviti u njoj (i članovi uže obitelji koje navodite)
Kako biste ostvarili pravo na povrat poreza, uporabna dozvola za obiteljsku kuću morala je postati pravomoćna nakon 1. siječnja 2025. te morate imati ugovor o građenju obiteljske kuće na temelju kojeg je izdan račun odnosno situacija, ovjerena od strane nadzornog inženjera, a na temelju kojeg je plaćen porez na dodanu vrijednost, kao i plaćene račune za projektiranje i nadzor na temelju kojih je plaćen porez na dodanu vrijednost.
Više na navedenu temu možete pročitati na linku
SPRJEČAVANJE PRANJA NOVCA I FINANCIRANJA TERORIZMA

SPRJEČAVANJE PRANJA NOVCA I FINANCIRANJA TERORIZMA
