Porez na nekretnine –Zakon o lokalnim porezima
Zakonodavni okvir
- Jedinice lokalne samouprave dužne uvesti porez na nekretnine – nije izbor kao porez na potrošnju i porez na korištenje javnih površina
Predmet oporezivanja – Stambene nekretnine:
- Stambene zgrade, stanovi, stambeni dijelovi stambeno- poslovnih zgrada.
- Iznimke:
- Gospodarske zgrade za poljoprivrednu opremu.
- Nekretnine s koeficijentom za proizvodne ili poslovne prostore.
Obveznici poreza
- Pravne i fizičke osobe, domaće i strane, vlasnici nekretnina na dan 31. ožujka.
- Ako vlasnik nije poznat, obveznik je korisnik nekretnine
Visina poreza
- Godišnja stopa: 0,60 do 8,00 eura/m² korisne površine.
- Lokalna samouprava određuje visinu poreza.
- Rok za usklađivanje: do 28. veljače 2025.
Oslobođenja od poreza
- Nekretnine za stalno stanovanje ili iznajmljivanje za stalno stanovanje.
- Javne namjene, institucionalni smještaj osoba – domovi.
- Nekretnine u knjigama kao namijenjene prodaji (do 6 mjeseci).
- Nekretnine pogođene prirodnim nepogodama.
- Vlasništvo lokalne samouprave unutar njezina teritorija.
- Socijalno ugroženi građani (odluka lokalnih tijela).
- Nekretnine domaćina – iznajmljivač sa prebivalištem na području JP(R)S gdje se nalazi nekretnina.
Utvrđivanje i plaćanje poreza
- Porezno tijelo izdaje rješenje za svaku kalendarsku godinu.
- Promjene podataka prijavljuju se do 31. ožujka za tekuću godinu.
- Rok plaćanja: 15 dana od dostave rješenja.
- Žalba ne odgađa izvršenje rješenja.
Porez na dohodak
- Porezna rasterećenja
• Povećanje osnovnog osobnog odbitka
• S 560,00 na 600,00 eura.
• Proporcionalno povećanje za uzdržavane članove, djecu i invalidnost.
• Povećanje poreznih osnovica
• Niža stopa primjenjuje se do 5.000,00 eura mjesečno (umjesto 4.200,00 eura).
• Viša stopa iznad 5.000,00 eura. - Smanjenje porezne obveze za povratnike
• 100% oslobođenje od poreza na plaće za iseljene Hrvate i njihove potomke na 5 godina.
• Primjenjuje se na osobe koje nisu imale prebivalište u RH najmanje 2 godine. - Ujednačavanje poreza za turistički i ugovorni najam
• Od 2025. pripadnost poreza određuje se prema mjestu nekretnine, a ne prebivalištu. - Promjena poreznog opterećenja za turistički najam
• Paušalni porez određuje se prema indeksu turističke razvijenosti JLS.
• Kategorije JLS određuju granice paušala - Oslobođenje od poreza na najam
• Najamnina nije oporeziva ako je nekretnina dana na korištenje bliskim članovima obitelji.
• Bez ugovora o najmu, porez se utvrđuje prema tržišnoj vrijednosti. - Izjednačavanje postupanja kod otuđenja nekretnina
• Jedinstveni kriteriji za utvrđivanje poreza i oslobođenja za prodaju nekretnina unutar 2 godine ili više od tri nekretnine u 5 godina.
• Uvođenje pravila za troškove ulaganja i priznate dokaze. - Izmjene u oslobođenjima od oporezivanja
• Nekretnine izmijenjene za komercijalnu zaradu (npr. gradnja apartmana na naslijeđenom zemljištu) podliježu oporezivanju. - Primjena novih odredbi od 1.1.2025.
• Viši osobni odbici i porezni razredi primjenjuju se na isplate od siječnja 2025., kao i nove objavljene stope poreza na dohodak po gradovima i općinama
Zakon o doprinosima
Promjene u definicijama „prvog zaposlenja“ i ugovora o radu
Izmjene u stavcima 31. i 54. čl. 7. Zakona o doprinosima donose važne novosti u tumačenju pojma „prvog zaposlenja“:
- Stavak 31. sada se odnosi isključivo na osobe uključene u stručno osposobljavanje za rad. Uklonjen je ugovor o radu iz definicije, čime se pojam sužava na one bez prethodnog staža (osim do osam dana).
- Stavak 54. definira „prvo zaposlenje“ ugovorom o radu na neodređeno vrijeme, bez ograničenja dobne granice od 30 godina koja nestaje kao kategorija zaposlenika. Fokus je na osobama koje prethodno nisu imale takav ugovor s istim ili drugim poslodavcem.
Ove izmjene razdvajaju kategorije stručnog osposobljavanja i ugovora o radu, olakšavajući njihovu primjenu te omogućuju širi obuhvat osoba koje se prvi put zapošljavaju na neodređeno vrijeme.
Sva zatečena stanja se nastavljaju koristiti, a ako je bilo prvo zaposlenje na određeno vrijeme (uvjet bez prethodnog staža) sada se zaposlenjem na ugovor na neodređeno može olakšica produžiti još na jednu godinu.
Zakon o PDV-u
S početkom 2025. na snagu stupaju važne izmjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost (PDV) koje donose olakšanja i usklađenja s EU direktivama. Ključne novosti uključuju:
- Povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a
• Prag za obvezni upis u registar PDV-a povećava se s 40.000,00 eura na 60.000,00 eura.
• Ovo povećanje omogućit će više od 14.000 malih poreznih obveznika da zatraže brisanje iz registra obveznika PDV-a, čime se smanjuju administrativni troškovi.
• Porezni obveznici koji u 2024. ne ostvare isporuke veće od 60.000,00 eura moći će podnijeti zahtjev za brisanje iz registra PDV-a do 15. siječnja 2025.
- Posebni postupak za male porezne obveznike
• Proširen je krug obveznika koji mogu koristiti oslobođenje od PDV-a za male porezne obveznike.
• Od sada će i obveznici bez sjedišta u državi članici gdje obavljaju isporuke moći primijeniti posebni postupak, uz uvjet da:
• Godišnji promet u EU-u ne prelazi 100.000,00 eura, i
• Vrijednost isporuka u pojedinoj državi članici ne prelazi nacionalni prag (u Hrvatskoj 60.000,00 eura).
• Mali porezni obveznici neće imati pravo na odbitak pretporeza, ali će uživati u pojednostavljenim administrativnim obvezama. - Ukidanje uvjeta uzajamnosti za povrat PDV-a
• Porezni obveznici iz trećih zemalja više neće morati ispunjavati uvjet uzajamnosti za povrat PDV-a.
• Ovo će omogućiti svim obveznicima izvan EU-a da ostvare pravo na povrat PDV-a ako ispunjavaju ostale uvjete, poput korištenja dobara i usluga za gospodarsku djelatnost. - Oporezivanje virtualnih događanja
• PDV za usluge koje se pružaju putem interneta ili u virtualnom obliku (npr. virtualni koncerti, online seminari) obračunava se prema mjestu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta potrošača.
• Time se osigurava ravnoteža između oporezivanja fizičkih i virtualnih usluga, što je posebno relevantno za kulturne, obrazovne i zabavne događaje. - Ostale izmjene
• Uvedene su prilagodbe terminologije u skladu s izmijenjenim zakonodavstvom EU-a i domaćim propisima, poput prilagodbe u vezi s uslugama gospodarenja otpadom.
• Novim izmjenama omogućuje se jednostavnija primjena posebnog postupka na nacionalnoj i prekograničnoj razini za porezne obveznike.
ZAKLJUČAK
Ove izmjene olakšat će poslovanje malim poreznim obveznicima, smanjiti administrativne barijere i omogućiti širu primjenu oslobođenja od PDV-a. Istovremeno, usklađenja s EU direktivama donose veću pravnu sigurnost i ujednačenost postupanja unutar zajedničkog tržišta.
Opći porezni zakon
- Elektronička komunikacija
• Naglasak na elektroničku komunikaciju od 1. siječnja 2025.
• Dostava poreznih akata i drugih pismena elektroničkim putem kroz sustav ePorezna.
• Proširenje obveze korištenja ePorezne na veći broj obveznika (npr. obveznici PDV-a, poreza na dobit, samostalne djelatnosti itd.).
• Mogućnost sklapanja upravnog ugovora do 10.000 eura elektronički, bez dodatnog administriranja. - Porezni nadzor
• Početak nadzora u roku od tri godine od početka zastare, s iznimkama za specifične slučajeve.
• Proširenje nadzora na digitalne platforme i virtualne oblike poslovanja.
• Elektronički zapisnik o poreznom nadzoru s mogućnošću fizičke kopije u iznimnim slučajevima. - Odgovornost članova društva
• Članovi trgovačkih društava odgovaraju kao jamci platci za nepodnošenje zakonom propisanih prijava.
• Jednim poreznim rješenjem utvrđuje se obveza društva i odgovornost članova. - Blokada financijskih transakcija
• Uvođenje blokade transakcija nelicenciranim priređivačima igara na sreću radi smanjenja nezakonitog poslovanja.
• Obvezna provjera identifikacijskih podataka igrača radi zaštite maloljetnika. - Provedba dodatnih mjera kod dužnika
• Porezna uprava provodi dodatne mjere za otkrivanje prikrivanja imovine i izbjegavanja plaćanja poreza. - Obveza izdavanja računa
• Fiskalizacija i izdavanje računa za maloprodaju dnevnog tiska od 1. siječnja 2026. - Troškovi postupka
• Sudionici poreznih postupaka snose vlastite troškove, osim izuzetaka propisanih OPZ-om. - Obveze banaka
• Banke dostavljaju podatke Poreznoj upravi u novim rokovima, usklađeno s uvođenjem eura. - Izmjene u ovršnim postupcima
• Jasnija pravila za obustavu ovrhe i nove mjere za provedbu ovrhe na novčanim sredstvima.
• Ovrha se može provoditi na svim računima ovršenika te oročenim sredstvima.
Obrt uz paušalno oporezivanje
Uvjeti
Paušalni porez na dohodak mogu plaćati porezni obveznici koji obavljaju samostalnu djelatnost obrta, poljoprivrede i šumarstva kojima ukupni godišnji primitak ne prelazi propisan iznos za obvezni ulazak u sustav PDV-a, odnosno 60.000 € od 01.01.2025. godine i koji nisu obveznici PDV-a.
Paušalno oporezivanje se prijavljuje na obrascu RPO koji se dostavlja Poreznoj upravi u roku 8 dana od dana početka obavljanja samostalne djelatnosti ili najkasnije do 15.01. tekuće godine u slučaju prelaska s poreznog obveznika koji vodi poslovne knjige na paušalno oporezivanje.
Ako porezni obveznik koji vodi poslovne knjige prelazi na paušalno oporezivanje, osim obrasca RPO – zahtjeva za paušalno oporezivanje, treba dostaviti Poreznoj upravi do 15.01. tekuće godine podatke o prethodnoj godini, i to:
- Pregled primitaka i izdataka prema podacima iz Knjige primitaka i izdataka – Obrazac KPI (Obrazac P-PPI)
- Pregled ukupnog iznosa tražbina, a na temelju izdanih računa iz Evidencije o tražbinama i obvezama – Obrazac TO odnosno presliku Obrasca TO i to za porezno razdoblje (kalendarsku godinu) koja prethodi godini prelaska na utvrđivanje dohotka u paušalnom iznosu (čl. 10 st. 1. Pravilnika o paušalnom oporezivanju).
- pri zaključenju poslovnih knjiga treba postupiti kao kod prestanka poslovanja (sve neplaćene izlazne račune pridodati primicima, sve neplaćene ulazne račune pridodati izdacima, neamortiziranu vrijednost dugotrajne imovine dodati u primitke)
- ako je porezni obveznik u sustavu PDV-a potrebno je predati zahtjev za izlazak iz sustava PDV-a.
Iznos paušalnog poreza
Porezna uprava rješenjem utvrđuje godišnji paušalni dohodak i godišnji i mjesečni paušalni porez ovisno o visini ostvarenih primitaka, a isti se plaća tromjesečno do posljednjeg dana tromjesečja.
Ukupni primici | Godišnja porezna osnovica | Godišnji paušalni porez | Tromjesečni iznos |
Od 0,00 – 11.300,00 | 1.695,00 | 203,40 | 50,85 |
Od 11.300,01 – 15.300,00 | 2.295,00 | 275,40 | 68,85 |
Od 15.300,01 – 19.900,00 | 2.985,00 | 358,20 | 89,55 |
Od 19.900,01 – 30.600,00 | 4.590,00 | 550,80 | 137,70 |
Od 30.600,01 – 40.000,00 | 6.000,00 | 720,00 | 180,00 |
Od 40.000,01 – 50.000,00 | 7.500,00 | 900,00 | 225,00 |
Od 50.000,01 – 60.000,00 | 9.000,00 | 1.080,00 | 270,00 |
Porez iznosi 12% porezne osnovice.
Iznos paušalnog poreza
Porezni obveznik osiguran po osnovi obavljanja samostalne djelatnosti obrta, poljoprivrede i šumarstva koji plaća paušalni porez na dohodak, doprinose za svoje osobno osiguranje, plaća prema mjesečnoj osnovici propisanoj kao umnožak iznosa prosječne plaće u RH i koeficijenta 0,4.
Iznos propisane osnovice za 2025.godinu iznosi 719,20 €.
Doprinos | Stopa | Mjesečni iznos |
Mirovinsko osiguranje – 1. stup | 15% | 107,88 |
Mirovinsko osiguranje – 2. stup | 5% | 35,96 |
Zdravstveno osiguranje | 16,50% | 118,67 |
Ukupno: | 262,51 |
Mjesečni doprinosi dospijevaju do 15-og u mjesecu za prethodni mjesec na uplatne račune prema tablici:
Doprinos | IBAN | Model i poziv na broj |
Mirovinsko osiguranje – 1. stup | HR1210010051863000160 | HR68 8214-OIB |
Mirovinsko osiguranje – 2. stup | HR7610010051700036001 | HR68 2046-OIB |
Zdravstveno osiguranje | HR6510010051550100001 | HR68 8478-OIB |
Iznos doprinosa
Porezni obveznik koji je osiguran po nekoj drugoj osnovi npr. radni odnos obveznik je doprinosa po osnovi druge djelatnosti, te doprinose plaća godišnje početkom godine za prethodnu godinu.
Ukupni primici | Godišnja osnovica | MIO I. stup 7,5% | MIOII. stup 2,5% | ZO 7,5% | Godišnji iznosdoprinosa |
Od 0,00 – 11.300,00 | 1.695,00 | 127,13 | 42,38 | 127,13 | 296,64 |
Od 11.300,01 – 15.300,00 | 2.295,00 | 172,13 | 57,38 | 172,13 | 401,64 |
Od 15.300,01 – 19.900,00 | 2.985,00 | 223,88 | 74,63 | 223,88 | 522,39 |
Od 19.900,01 – 30.600,00 | 4.590,00 | 344,25 | 114,75 | 344,25 | 803,25 |
Od 30.600,01 – 40.000,00 | 6.000,00 | 450,00 | 150,00 | 450,00 | 1.050,00 |
Od 40.000,01 – 50.000,00 | 7.500,00 | 562,50 | 187,50 | 562,50 | 1.312,50 |
Od 50.000,01 – 60.000,00 | 9.000,00 | 675,00 | 225,00 | 675,00 | 1.575,00 |
Uplatni računi za godišnje doprinose uplaćuju se prema tablici:
Doprinos | IBAN | Model i poziv na broj |
Mirovinsko osiguranje – 1. stup | HR1210010051863000160 | HR68 8320-OIB |
Mirovinsko osiguranje – 2. stup | HR7610010051700036001 | HR68 2224-OIB |
Zdravstveno osiguranje | HR6510010051550100001 | HR68 8800-OIB |
Koje knjige/evidencije vodi obrtnik paušalista
- Knjiga prometa (KPR) – ovu knjigu paušalni obrtnik vodi sam za sebe tijekom cijele kalendarske godine i u nju upisuje svote naplaćene u gotovinskim i bezgotovinskim putem. Ova knjiga ne predaje se Poreznoj upravi, ali ju je paušalni obrtnik dužan imati.
- PO-SD obrazac – riječ je o izvješću o paušalnom dohotku od samostalne djelatnosti i uplaćenom paušalnom porezu na dohodak i prirezu na dohodak za proteklu godinu. Podnosi se najkasnije do 15. siječnja za proteklu godinu, dakle jednom godišnje, Poreznoj upravi.
- Obračun članarine turističko jzajednici (ObrazacTZ1) – provjeriti obvezu
- Evidencija zaliha – prema Zakonu o trgovini, za trgovačku djelatnost trgovac je dužan inspektoru ili drugoj ovlaštenoj osobi osigurati podatke o stanju robe u prodavaonici na temelju isprava iz kojih se mogu jasno vidjeti poslovni događaji. Dakle prati se nabava, prodaja i cijena robe.
- Za sve isporuke robe i/ili obavljene usluge dužan je izdati račun propisanog sadržaja.
- Obrtnik koji zapošljava radnike dužan je za radnike voditi propisane evidencije (evidencija o radniku, evidencija o radnom vremenu, platne liste, potpisne liste i sl.) te dostavljati Poreznoj upravi JOPPD obrazac za isplatu plaće i neoporezivih primitaka radnika.
Fiskalizacija
Porezni obveznici bez obzira plaćaju li paušalni porez ili porez utvrđuju na temelju poslovnih knjiga od 1. srpnja 2017. godine obvezni su provoditi postupak fiskalizacije izdavanja računa putem naplatnih uređaja u skladu s posebnim propisom ako posluju s gotovinom (novčanice + kartice).
Turistička članarina
ZakonočlanarinamauturističkimzajednicamaNN52/19,144/20,nasnaziod01.01.2021.
Obveznici turističke članarine dužni su uz PO-SD obrazac dostaviti obračun članarine na obrascu TZ.
Komorski doprinos HOK
Porezni obveznik koji prvi put otvara obrt oslobođen je dvije godine plaćanja članarine obrtničkoj komori, a nakon toga se plaća tromjesečno 31,92 €.
Obveze obrtnika-paušaliste:
- svakodnevno vođenje Knjige prometa (Obrazac KPR) → evidencija u koju se na kraju svakog radnog dana upisuju primici naplaćeni u gotovini i bezgotovinskim putem
- tromjesečno plaćanje predujma poreza na dohodak → do posljednjeg dana svakog tromjesečja,
- podnošenje Izvješća o paušalnom dohotku od samostalnih djelatnosti i uplaćenom paušalnom porezu na dohodak (Obrazac PO-SD) i Obračun članarine turističkoj zajednici (Obrazac TZ1) → istekom godine – do 15. siječnja,
- izdavanje računa uz provedbu fiskalizacije za svaki račun naplaćen u sredstvima koji se smatraju gotovinom, više o fiskalizaciji možete pronaći ovdje,
- obvezno pridržavanje odredbi o blagajničkom maksimumu,
- plaćanje komorskog doprinosa,
- plaćanje obveze doprinosa za obvezna osiguranja po osnovi obavljanja obrtničke djelatnosti do 15. dana u mjesecu za prethodni mjesec, a ako se radi o drugoj djelatnosti obveza dospijeva u roku od 15 dana od primitka rješenja o utvrđenoj obvezi doprinosa i
- ako zapošljava radnike obvezno je obračunavanja, obustavljanja i plaćanja doprinosa za mirovinsko osiguranje iz plaće radnika, a kao poslodavac obveznik je obračunavanja i plaćanja propisanih doprinosa za obvezna osiguranja na plaću radnika.
Najnoviji propisi
• NN 6/25 objavljena je Odluka o financiranju Hrvatske gospodarske komore 1. siječnja 2025.
Povratna naknada za ambalažu
Od 01.01.2025. povratna naknada za ambalažu povećava se na 0,10 €.
Poznato je da se od 01.01.2025. sukladno Uredbi o naknadi gospodarenja otpadom i povratnoj naknadi (NN 137/2024) povećava iznos povratne naknade za ambalažu s 0,07 € na 0,10 €.
Sukladno čl. 4. st. 1. i čl. 12. Uredbe, od 1.1.2025. godine povratna naknada za jedinicu primarne ambalaže od pića koja je u sustavu povratne naknade iznosi 0,10 eura
Povratna naknada se plaća za jednokratnu ambalažu koja je namijenjena za pića i načinjena je od plastike, stakla, metala ili je višeslojna (kompozitna) ambalaža s pretežno papir-kartonskom komponentom i volumena je jednakog ili manjeg od 3 litre i označena je oznakom sustava povratne naknade. Obveza plaćanja povratne naknade nastaje stavljanjem na tržište RH proizvoda u ambalaži za koju je propisana obveza plaćanja povratne naknade.
Naplata vrlo laganih plastičnih vrećica!
Sukladno odredbama Pravilnika o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku (Nar. nov., br. 137/23) trgovci i drugi prodavatelji obvezni su od 1.1.2025. sve vrlo lagane plastične vrećice za nošenje naplatiti krajnjem korisniku na prodajnom mjestu robe ili proizvoda.
Vrlo lagane plastične vrećice za nošenje su plastične vrećice za nošenje s debljinom stijenke manjom od 15 mikrometara, a mogu se koristiti isključivo zbog higijenskih razloga ili kao primarna ambalaža za rasutu hranu kada to pomaže sprječavanju bacanja hrane (čl. 4. st. 1. toč. 85. Zakona o gospodarenju otpadom; Nar. nov., br. 84/21 i 142/23).
Cijena vrlo laganih plastičnih vrećica nije propisana te je trgovci određuju sami.
➢ Prodavatelj je obvezan na mjestima na kojima krajnji korisnik uzima vrlo lagane plastične vrećice za nošenje vidljivo istaknuti:
▪ cijenu vrlo laganih plastičnih vrećica
• uputu o štedljivom i racionalnom korištenju ovih vrećica oznakom sadržaja »VREĆICE KORISTITE ŠTEDLJIVO«.
Vrlo lagane plastične vrećice za nošenje ne smiju se izlagati na blagajnama u svrhu njihove prodaje.
S obzirom da se vrlo lagane plastične vrećice naplaćuju, u računovodstvenom i poreznom smislu tretiraju se kao roba, te ih trgovci u poslovnim knjigama na dan 1.1.2025. trebaju iskazati kao zalihe robe. Prilikom prodaje tih vrećica trgovac koji je obveznik PDV-a mora obračunati PDV po stopi 25%.
Kada treba obračunati doprinose na minimalnu osnovicu

Stope konačnih dohodaka

Sezonsko sniženje
Provođenje načina sezonskog sniženja definira Pravilnik o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja (Narodne novine br. 117/22.).
➢ Sukladno čl. 3. sezonsko se sniženje odvija dva puta godišnje i to:
• Zimsko sezonsko sniženje započinje od 27. prosinca
• Ljetno sezonsko sniženje započinje od 1. srpnja.
• Sezonsko sniženje može trajati najdulje 60 dana, računajući od navedenih datuma.
➢ Članak 5. određuje da trgovac može nastaviti s prodajom robe po najnižoj sniženoj cijeni sve do isteka zaliha ističući isključivo tu cijenu, ako u razdoblju iz članka 3. ovoga Pravilnika nije prodana sva roba. Međutim, ovu prodaju nije dopušteno oglašavati kao poseban oblik prodaje.
➢ Prema čl. 4. ovog Pravilnika, u okviru sezonskog sniženja, najniža cijena koju je trgovac primjenjivao tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja sezonskog sniženja i snižena cijena ističe se jasno, vidljivo i čitljivo.
➢ U slučaju kada se cijena postupno i bez prekida smanjuje u okviru istog sezonskog sniženja, trgovac ističe najnižu cijenu koju je primjenjivao tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja sezonskog sniženja i novu sniženu cijenu.
▪ Ove se odredbe ne primjenjuju na:
1. oglašavanje usluga
2. ugovore o pružanju usluga sklopljene izvan poslovnih prostorija i na daljinu.
Intrastat u 2025.
➢ Pragovi uključivanja u sustav Intrastat za 2025.
Prag uključivanja u Intrastat za trgovinski tok PRIMITAK iznosi 450.000 €.
Prag uključivanja u Intrastat za trgovinski tok OTPREME iznosi 300.000 €.
➢ Nova Kombinirana nomenklatura za 2025.
Kombinirana nomenklatura (KN) za 2025. objavljena je u Službenom listu Europske unije pod nazivom Provedbena uredba Komisije (EU) 2024/2522 оd 23. rujna 2024. o izmjeni Priloga I. Uredbi Vijeća (EEZ) br. 2658/87 o tarifnoj i statističkoj nomenklaturi i o Zajedničkoj carinskoj tarifi (SL EU, Serija L 2024/2522, 31. listopada 2024.). Primjenjivat će se od 1. siječnja 2025. do 31. prosinca 2025. u svim državama članicama EU-a.
➢ Intrastat ukratko 2025
➢ UPUTE ZA IZVJEŠTAJNE JEDINICE 2025
➢ Korelacijske tabice_2024-2025
➢ Kombinirana nomenklatura 2025
➢ Kombinirana nomenklatura 2025. – puni nazivi robe
➢ PROVEDBENA UREDBA KOMISIJE (EU) 2025 – Službeni list
Registar proizvođača s proširenom odgovornošću (RPPO)
➢ Naknade za Fond za okoliš
• Umjesto dosadašnjeg načina prijave, koji se obavljao poštom ili e-mailom, od početka 2025. godine prijava će biti digitalna, kroz Registar proizvođača s proširenom odgovornosti (RPPO).
• Svi obveznici plaćanja – i postojeći i novi, dužni su se registrirati u RPPO tijekom siječnja 2025. godine.
• Napominjemo kako je, za količine proizvoda stavljenih na tržište RH u siječnju 2025. godine, obveza dostave podataka u veljači te će ista biti moguća isključivo putem RPPO obrasca.
➢ Što uključuje RPPO?
• Registar obuhvaća podatke o vrstama i količinama proizvoda stavljenih na tržište te o ispunjavanju obveza doprinosa ciljevima gospodarenja otpadom. Posebna pozornost posvećuje se ambalaži i ambalažnom otpadu kako bi se omogućio nadzor nad provedbom zakonskih ciljeva.
• Pristup RPPO-u omogućen je ovlaštenim korisnicima putem sustava e-Građani, odnosno Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS).
• Za pristup je potrebna vjerodajnica minimalno značajne razine sigurnosti.
➢ Tko se mora prijaviti u RPPO i plaćati naknade? Obveza prijavljivanja i plaćanja naknade odnosi se na:
Ambalažu od pića i mlijeka volumena od 0,2 l do 3 l – Ambalažu za razne proizvode – Plastične proizvode za jednokratnu upotrebu (vrećice, spremnike, omote za hranu i piće, vlažne maramice, balone i sl.) – Duhanske proizvode s filtrom te filtre za duhanske proizvode – Ribolovni alat koji sadrži plastiku – Električne i elektroničke uređaje i opremu – Gume – Vozila – Maziva ulja – Baterije i akumulatore
➢ Posebne napomene : Dok se ne ispune tehnički preduvjeti, obračun naknade gospodarenja za vozila koja se uvoze ili unose za vlastite potrebe i dalje se obavlja u carinskom uredu prema mjestu prebivališta uvoznika/unosnika vozila.
➢ Detaljne informacije dostupne su na web stranicama Fine
➢ Digitalni RPPO obrazac
Izvor: Fina, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
Instant plaćanja
➢ Od 9. siječnja sve banke moraju omogućiti da sredstva uplaćena putem instant plaćanja budu primatelju dostupna u roku od 10 sekundi Izvor
• U 2025. na temelju Uredbe Europske unije o SEPA instant kreditnim transferima (instant plaćanja), koja je prihvaćena 2024. godine, na snagu stupa značajna promjena u platnom sustavu: svi pružatelji platnih usluga moraju omogućiti prijenos sredstava u roku od nekoliko sekundi, 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, 365 dana u godini.
• SEPA (engl. Single Euro Paymentss Area) je jedinstveno područje plaćanja u eurima na kojem potrošač, poslovni subjekt i tijela javne uprave mogu izvršavati i primati plaćanja u eurima pod jednakim osnovnim uvjetima, pravima i obvezama, neovisno o njihovoj lokaciji.
• „Uvođenje SEPA instant plaćanja predstavlja važan korak u modernizaciji i digitalizaciji financijskog sustava Hrvatske. Ova platna usluga omogućuje korisnicima brže, sigurnije i praktičnije izvršavanje platnih transakcija. Za dodatne informacije o pogodnostima i načinu korištenja ove usluge, klijenti se mogu obratiti svojoj banci”, poručuju iz HUB-a.
Mali porezni obveznici
– Mali porezni obveznici su se na svojim računima izdanim do 1. siječnja 2025. godine trebali pozvati na oslobođenje od plaćanja PDV-a prema čl. 90. st. 2. Zakona o porezu na dodanu vrijednost. Od 1. siječnja 2025. godine mali porezni obveznici (sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu) se na svojim računima trebaju pozvati na oslobođenje od plaćanja PDV-a prema čl. 90. st. 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
– Mali porezni obveznici, odnosno fizičke i pravne osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost, ali nisu upisane u registra obveznika PDV-a, obvezne su za obavljene isporuke dobara i usluga izdavati račune s obveznim elementima propisanim čl. 79. Zakona o PDV-u.
– Prema odredbi čl. 79. st. 3. jedan od obveznih elemenata na računu je i navođenje odredbe Zakona o PDV-u kojom je propisano oslobođenje od plaćanja PDV-a.
– Primjer klauzule na računu o oslobođenju od plaćanja PDV-a za male porezne obveznike može biti: „Oslobođeno plaćanja PDV-a prema čl. 90. st. 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost“.
Porezna rezidentnost fizičke osobe
Porezni status fizičke osobe ključan je za pravilno ispunjenje poreznih obveza jer određuje opseg i način oporezivanja ostvarenog dohotka. U cilju optimiziranja poreznog položaja važno je razumijevanje koncepta porezne rezidentosti i njenih implikacija.
➢ Definicija porezne rezidentnosti
Najjednostavnija definicija porezne rezidentnosti fizičke osobe bi bila da porezna rezidentnost određuje gdje će osoba plaćati porez na svoj ukupno ostvareni dohodak. Hrvatsko državljanstvo ne znači automatski da je osoba rezident Republike Hrvatske (RH) jer se status poreznog rezidenta određuje isključivo prema poreznim propisima. Isto tako, odjava prebivališta na MUP-u pri iseljenju ne znači automatski da je osoba porezni nerezident RH, npr. mnogi državljani RH koji rade u inozemstvu se i dalje smatraju poreznim rezidentima RH sve dok im je središte životnih interesa u RH.
Dok je poreznu rezidentnost osobe koja živi i radi u jednoj državi jednostavno utvrditi, pitanje rezidentnosti postaje složeno kada osoba živi i radi izvan svoje „matične“ države ili kada radi u više država.
Više o navedenoj temi pročitajte na RRIF-ovom linku.
Porez na nekretnine i porez od najma ili zakupa
Na stranicama Porezne uprave objavljen je Kratak vodič poreza na nekretnine
➢ Porez na nekretnine utvrđuje se u skladu sa Zakonom o lokalnim porezima te odlukama o gradskim i općinskim porezima. Porez na nekretnine uveden je 1. siječnja 2025. kao zamjena za porez na kuće za odmor.
➢ Plaćanje poreza od najma ili zakupa nekretnina plaća porezni obveznik po stopi od 12% uz priznavanje izdataka u visini 30% od ostvarene najamnine ili zakupnine. Porezna uprava je dala obavijest na svojoj Internet stranici poreznim obveznicima koji ostvaruju dohodak od imovine na temelju najma ili zakupa nekretnina da se stupanjem na snagu novog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak pripadnost poreza na dohodak po osnovi ostvarenog dohotka od imovine na temelju najma ili zakupa nekretnina određuje prema mjestu gdje se nekretnina nalazi.
Sukladno navedenom, poreznim obveznicima koji ostvaruju dohodak od imovine na temelju najma ili zakupa nekretnina, a kojima općina na čijem području se nekretnina kao predmet najma ili zakupa nalazi nije jednaka općini prebivališta, Porezna uprava izdat će nova rješenja na temelju važećih prijava te Planove dospijeća za 2025. godinu. S obzirom na navedeno, obvezu za siječanj, koja inače dospijeva 31. siječnja 2025. godine, potrebno je uplatiti do 28. veljače 2025. godine zajedno s obvezom za veljaču2025. godine. Na novim rješenjima i otplatnim planovima porezni obveznici dobit će informaciju o novoutvrđenoj obvezi te uplatnim računima, a sukladno zakonskim izmjenama.
Neoporezivi primici od 1. siječnja 2025.
Na stranicama Porezne uprave objavljena je obavijest o Neoporezivim primicima od 1. siječnja 2025.
Objavljeno: 14.siječnja 2025.
Obzirom da je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak u postupku e – savjetovanja, a da je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (NN 152/24) od 1. siječnja 2025. povećan iznos osnovnog osobnog odbitka, u nastavku donosimo sljedeću obavijest o neoporezivim primicima koji se primjenjuju od 1. siječnja 2025., a koji se izračunavaju primjenom propisanih koeficijenata na iznos osnovnog osobnog odbitka.
• Člankom 7. stavkom 2. Pravilnika o porezu na dohodak (NN 10/17, 128/17, 106/18, 1/19, 80/19, 1/20, 74/20, 1/21, 102/22, 112/22, 156/22, 1/23, 56/23 i 143/23; dalje u tekstu: Pravilnik) propisano je koji se sve primici (što ih poslodavac ili isplatitelj plaće isplaćuje svojim radnicima) u skladu s odredbama članka 9. stavka 1. točaka 9., 13. i 24. Zakona ne smatraju oporezivim primicima po osnovi nesamostalnog rada.
Stavkom 3. toga članka propisan je način izračuna neoporezivih iznosa iz stavka 2. r.br. od 1. do 17., r.br. 25., 32. i 33. toga članka, sukladno kojem se isti izračunavaju primjenom propisanih koeficijenata na iznos osnovnog osobnog odbitka.
• Člankom 6. stavkom 1. Pravilnika propisano je koji se sve primici izračunati primjenom propisanih koeficijenata na iznos osnovnog osobnog odbitka ne smatraju oporezivim primicima fizičkih osoba koje ostvaruju drugi dohodak.
Osnovice i stope doprinosa te minimalna plaća u 2025. godini
➢ Pri isplati plaće u siječnju 2025. godine i dalje za obračun poreza na dohodak primjenjuje se osnovni osobni odbitak koji iznosi 600,00 € mjesečno.
➢ Pri obračunu plaće za siječanj 2025. godine i dalje treba obratiti pozornost na visinu minimalne plaće koja iznosi 970,00 €. Minimalna plaća je prema Zakonu o minimalnoj plaći najniži mjesečni iznos bruto plaće koji radniku pripada za rad u punom radnom vremenu. U iznos minimalne plaće ne ubrajaju se povećanja plaće s osnove prekovremenog rada, otežanih uvjeta rada, noćnog rada i rada nedjeljom, blagdanom ili nekim drugim danom za koji je zakonom određeno da se ne radi. Ovdje se otežanim uvjetima rada smatraju oni uvjeti koji su određeni zakonom, kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu, ugovorom o radu ili drugim propisom koji poslodavca obvezuje. Minimalna plaća mora biti ugovorena, utvrđena ili propisana u bruto iznosu. Minimalna plaća radnika koji radi u nepunom radnom vremenu utvrđuje se i isplaćuje razmjerno ugovorenom radnom vremenu.
➢ Pri obračunu plaće za siječanj 2025. godine i dalje prema Naredbi o iznosima osnovica za obračun doprinosa za obvezna osiguranja za 2025. godinu:
▪ Najniža mjesečna osnovica iznosi 683,24 €
▪ Najviša mjesečna osnovica iznosi 10.788,00 €
▪ Najviša godišnja osnovica iznosi 129.456,00 €
➢ Mjesečna osnovica za rad u punom radnom vremenu osiguraniku koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge ne može biti niža od 1.168,70 €.
➢ Mjesečna osnovica za rad u punom radnom vremenu osiguraniku – izaslanom radniku koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge ne može biti niža od 1.402,44 €.
(Sukladno odredbi članka 95. Općeg poreznog zakona ravnatelj Porezne uprave donosi Odluke o iznosu koji predstavlja trošak izdavanja rješenja nerazmjeran naplaćenom porezu. Odluke se primjenjuju u postupku utvrđivanja obveze doprinosa za člana uprave, izvršnog direktora trgovačkog društva, likvidatora i upravitelja zadruge koji nije po toj osnovi osiguran i u postupku utvrđivanja predujmova poreza na dohodak od samostalne djelatnosti i postupku utvrđivanja predujmova poreza na dobit.)
Oporezivanje kapitalnih dobitaka i izvješćivanje putem Obrasca JOPPD
• Primanjem obavijest o visini svoje kapitalne dobiti, a ona je ispod 16,70 €, nisu dužni sastaviti i predati JOPPD.
• Člankom 70. stavkom 4. Zakona o porezu na dohodak koji se primjenjuje pri oporezivanju kapitalnih dobitaka za 2024. propisano je da je porezni obveznik – imatelj financijske imovine obvezan porez na dohodak od kapitala po osnovi kapitalnih dobitaka (osim kapitalnih dobitaka po osnovi otuđenja udjela u kapitalu trgovačkog društva koji nisu prenosivi na tržištu kapitala u skladu s posebnim propisom), obračunati, obustaviti i uplatiti do posljednjeg dana mjeseca veljače tekuće godine, za sve kapitalne dobitke ostvarene u prethodnoj godini umanjene za ostvarene kapitalne gubitke, po stopi od 12%.
• Porezni obveznici koji su ostvarili ukupan dohodak od kapitala po osnovi kapitalnih dobitaka u 2024. u tuzemstvu posredstvom financijskih posrednika, te su o istome dobili potvrdu (obavijest) na svoju kućnu adresu, a ostvareni kapitalni dobitak prema dostavljenoj obavijesti je manji od 16,70 eura te bi obveza poreza na dohodak po osnovi kapitalnih dobitaka iznosila ukupno do 2,00 eura, NISU u obvezi dostaviti Obrazac JOPPD do 28. veljače 2025. Člankom 77. stavkom 11. Pravilnika o porezu na dohodak propisano je da ako bi trošak podnošenja Obrasca JOPPD bio u nerazmjeru naplaćenom porezu na dohodak i prirezu poreza na dohodak, prijavom se može smatrati i dostava podataka na zahtjev Porezne uprave (PU), sukladno odredbi članka 79. stavka 1. Općeg poreznog zakona, a temeljem pojedinačne obavijesti PU ili objave putem službene internetske stranice (www.porezna-uprava.hr). Slijedom navedenog, dostava podataka od strane financijskih posrednika (izdavatelja obavijesti) smatrat će se dostavljenom prijavom.
Zatezne i ugovorne kamate
➢ Od 1. siječnja 2025. do 30. lipnja 2025. godine:
• Stopa zatezne kamate je kako slijedi:
o 11,15% u odnosima između trgovaca i trgovaca te trgovaca i osoba javnog prava (3,15% + 8)
o (prema čl. 29. st. 2. Zakona o obveznim odnosima, Nar. nov., br. 45/05 – 155/23)
o 6,15% u ostalim odnosima (3,15% + 3) (čl. 29. st. 2. Zakona o obveznim odnosima, Nar. nov., br. 45/05 – 155/23;ZOO)
• Stopa ugovorne kamate je kako slijedi:
o 9,225% u odnosima između osoba od kojih barem jedna nije trgovac (6,15 + ½ od 6,15)
o 19,5125% najviša između trgovaca, odnosno trgovca i osobe javnog prava (11,15 + ¾ od 11,15)
o 3,075% ako su između trgovaca kamate ugovorene, ali nije određena stopa (6,15 X 0,5) (Članak 26. Zakona o obveznim odnosima)
o 8,15% maksimalna EKS za potrošačke kredite (6,15 + 2), (Članak 20.a Zakona o potrošačkom kreditiranju
(Nar. nov., br. 75/09 – 156/23))
Stope poreza na dohodak u 2025. godini
➢ Od 1. siječnja 2025. godine godišnji porez na dohodak plaća se po nižoj stopi na poreznu osnovicu do visine 60.000,00 € te po višoj stopi na dio porezne osnovice koji prelazi iznos od 60.000,00 €.
o Niža stopa se primjenjuje na mjesečnu poreznu osnovicu do visine 5.000,00 € te
o Viša stopa se primjenjuje na mjesečnu poreznu osnovicu koja prelazi iznos od 5.000,00 €.
➢ Predstavničko tijelo jedinica lokalne samouprave može svojom odlukom propisati visine poreznih stopa u granicama propisanim Zakonom o porezu na dohodak, i to:
o 1. općina − nižu stopu u granicama od 15% do 20% te višu stopu u granicama od 25% do 30%
o 2. grad − nižu stopu u granicama od 15% do 21% te višu stopu u granicama od 25% do 31%
o 3. veliki grad i grad sjedište županije − nižu stopu u granicama od 15% do 22% te višu stopu u granicama od 25% do 32%
o Grad Zagreb − nižu stopu u granicama od 15% do 23% te višu stopu u granicama od 25% do 33%.
➢ Porezna uprava je pripremila tablicu s do sada valjanim propisanim stopama godišnjeg poreza na dohodak, može se preuzeti ovdje
Hrvatski sustav socijalnog osiguranja

Izvor: HZMO
Pojam „Paretovo pravilo”

Primjena „Paretovog pravila” u poslovanju ABC analiza
• ABC analizom se proizvodi razvrstavaju u 3 skupine odnosno tri kategorije, A, B i C.
• A skupina proizvoda su proizvodi (20% asortimana) koji obuhvaćaju većinu prihoda od prodaje.
• B skupina proizvoda -sljedećih 30% ukupnog asortimana i 15% ukupnih prihoda od prodaje.
• C skupina – preostalih 50% asortimana kojim se ostvaruje 5% ukupnog prihoda od prodaje
